Peilingen op basis van online en social media hebben een grotere correlatie met de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 dan de traditionele peilingen van Maurice de Hond.
Dat blijkt uit onderzoek van Clipit. Het bureau, gespecialiseerd in online media monitoring, deed zeven peilingen op basis van het aantal online berichten per partij. De slotpeiling op basis van online media zat dichterbij de uitslag dan de (traditionele en representatieve) slotpeiling van Maurice de Hond.
In het onderzoek van Clipit, waarin gebruik werd gemaakt dan 8.000 online en social media bronnen, werd het aantal berichten geteld waarin partijen genoemd werden. O.a. nieuwswebsites, weblogs, nieuwsbrieven, discussiefora en social media-sites als Twitter, Hyves en Facebook werden meegenomen in het onderzoek. Het aandeel dat partijen hadden ten opzichte van de overige partijen, werd omgerekend naar zetels.
Opvallend is dat de peilingen op basis van social en online media in meer gevallen afwijken, maar de maximale afwijking van de uiteindelijke uitslag is wel kleiner dan bij de gevestigde orde. Maurice de Hond zat bij de voorspelling van het aantal zetels van de PVV 6 zetels naast de uiteindelijke uitslag, onderzoeksbureau Clipit slechts 1.