1 min

Facebook is gestart met het testen van advertenties op basis van real-time conversaties en status updates. Facebook test deze nieuwe vorm van adverteren op één procent van haar gebruikers wereldwijd. Dit komt neer op zo’n zes miljoen gebruikers.

Momenteel biedt Facebook advertenties aan die gebaseerd worden op steekwoorden uit een status-update van een gebruiker. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een update verstuurd met de mededeling dat hij of zij zin heeft in een pizza, zullen er advertenties verschijnen van de Pizza hut en Domino’s Pizza. Echter is deze manier van adverteren volgens Facebook niet effectief genoeg. Zo zouden er steekwoorden bestaan die bijna nooit gebruik worden.

Facebook gaat met die reden aankomende tijd een complex algoritme testen die real-time advertenties mogelijk moet gaan maken. Uit de test zal blijken hoe kwalitatief het algorimte is en of de nieuwe vorm van adverteren aan zal slaan. Facebook adverteert al wel door middel van interesses en prikbord items maar nog niet op real-time basis. Het nieuwe algoritme zal ervoor zorgen dat wanneer er een update wordt gepost er direct een gerelateerde advertentie te zien is. Het doel hiervan is dat de gebruiker de advertentie binnen "beslissingstijd" zal zien en zo over zal gaan tot een aankoop.