Facebook is momenteel bezig met het testen van de weergave van eigen advertenties in mobiele applicaties. In samenwerking met een selecte groep adverteerders worden onafhankelijke ontwikkelaars hiermee geholpen met het winstgevender maken van hun applicaties.

Uit een recentelijk onderzoek van Gartner is gebleken dat een beperkt aantal van de mobiele applicaties daadwerkelijk winstgevend is. Slechts één op de 10.000 applicaties zou ervoor zorgen dat de verantwoordelijke ontwikkelaar eraan verdient.

Facebook-ontwikkelaar Sriram Krishnan heeft gisteren laten weten dat de sociale netwerksite momenteel het weergeven van advertenties in onafhankelijke mobiele applicaties aan het testen is. Dit gebeurt met behulp van het advertentiesysteem van Facebook. Hiermee wordt gepoogd de relevantie van getoonde advertenties te verhogen. Op deze wijze zouden de ontwikkelaars uiteindelijk meer inkomsten uit hun applicatie kunnen halen.

De betreffende test vindt plaats in samenwerking met een beperkt aantal adverteerders en dit kan worden beschouwd als een mobiel advertentienetwerk. Krishnan verklaart: "We hebben in het verleden zelf enkele obstakels moeten overwinnen toen we voor het eerst advertenties in de mobiele weergave van Facebook integreerden. Tegenwoordig verkeren we in de positie dat we andere mobiele applicaties kunnen helpen."