Uit vragen van Europese privacywaakhonden aan een topman van Facebook blijkt dat statusupdates gebruikt worden om gerichte advertenties aan te bieden. Dit gebeurt ook als de aanbieder wil adverteren onder een bepaalde doelgroep.

Al eerder was er onduidelijkheid over de standaard instellingen en de instellingen die de gebruiker kon wijzigen. Facebook heeft hier herhaaldelijk op geantwoord dat er geen gegevens worden doorgespeeld aan adverteerders en dat de instellingen overzichtelijk en duidelijk zijn.

Interessant is dat Facebook erkent informatie uit statusupdates te gebruiken voor gerichte advertenties. Zo kan een gebruiker reclame krijgen over de nieuwe Volkswagen als hij of zij daar iets over geschreven heeft op zijn prikbord. Facebook bevestigt dat het deze informatie ook kan gebruiken als het Facebook lid de informatie slechts deelt met een beperkte groep en het dus geen openbare update is. Wel benadrukt het sociale netwerk dat de informatie niet gedeeld wordt met adverteerders.

Verder bevestigt Facebook dat ook de Like knop wordt gebruikt om advertenties gericht te plaatsen. Zelfs als een gebruiker een bericht, foto of video ‘liked’ op de website van een andere partij kan Facebook deze informatie gebruiken in advertenties.