2min

De statistieken van de maand maart zijn binnen en daaruit blijkt dat Internet Explorer 9 het tij niet kan keren voor Microsoft. Het blijft marktaandeel verliezen op de browsermarkt, de grote winnaars zijn wederom Chrome, Safari en Firefox.

De maand maart was een belangrijke maand in browserland, er werden drie grote nieuwe browser versies gelanceerd. Zo kwam Google met Chrome 10 op de proppen, Mozilla lanceerde eindelijk Firefox 4 en Microsoft kwam met Internet Explorer 9. De grote vraag is dan natuurlijk direct na zo’n maand of er verschuivingen hebben plaats gevonden.

Op dit moment lijkt het of de trend zich gewoon doorzet waarin Internet Explorer terrein verliest en andere browsers terrein winnen. Internet Explorer viel in de maand maart terug van 56,77 procent naar 55,92 procent, wat voor Microsoft een nieuw dieptepunt betekent.

Mogelijk is het nog te vroeg om nu al te oordelen of Internet Explorer 9 weer marktaandeel terug weet te veroveren. Versie 9 verscheen pas halverwege de maand maart en is dan ook pas op de markt. De nieuweste versie wist wel meteen een marktaandeel te scoren van 1,04 procent maar uiteindelijk verloren alle IE versies te samen terrein op de concurrentie.

De concurrenten van Microsoft wisten dus marktaandeel te winnen. Zo kwam Google’s Chrome in de maand maart uit op 11,57 procent marktaandeel, de maand ervoor was dit 10,93 procent een winst van 0,64 procent.

Mozilla’s Firefox wist ook weer eens marktaandeel te winnen weliswaar een hele kleine groei maar een stuk beter dan de 8 maanden ervoor toen verloor het steeds marktaandeel. Firefox ging van 21,74 procent naar 21,80 procent, een groei van 0,06 procent. Op 22 maart verscheen Firefox 4 en wist meteen 1,68 procent van de internetters over te halen het te gebruiken.

Apple doet met de Safari browser in maart ook goede zaken en stijgt van 6,36 procent naar 6,61 procent, een groei van 0,25 procent. Opera bleef stabiel op 2,15 procent en alle overige browsers vielen gezamenlijk terug van 2,06 procent naar 1,95 procent.