2min

Eurocommissaris Neelie Kroes heeft in Brussel tijdens een toespraak laten weten het ‘Do No Track’ principe te steunen. Kroes wil dat de markt zelfs met een goede implementatie komt die wordt gesteund door de browserfabrikanten en de advertentiebedrijven. Ook heeft Kroes gesproken met de Federal Trade Commission uit de Verenigde Staten, wellicht dat ook de Amerikaanse overheid dit principe gaat steunen.

Het idee achter de ‘do not track’ knop is dat de internetgebruiker in zijn browser gemakkelijk kan aangeven of advertentiebedrijven hem of haar kunnen volgen. Op internet gebruiken advertentiebedrijven verschillende methodes om het gedrag van bezoekers in kaart te brengen, het zogenaamde behavorial targeting. Hiermee kunnen uitgevers en adverteerders de bezoekers meer relevante advertenties voorschotelen.

In Nederland zullen we echter weinig hebben aan dit voorstel van Kroes, de Tweede Kamer wilden niet wachten op deze ontwikkeling, de linkse partijen hebben deze week voor de cookiewet gestemd. Deze wet moet ervoor gaan zorgen dat bezoekers expliciet toestemming moeten gaan geven voor het gebruik van cookies. Volgens een advocaat van Solv, zijn er echter grote fouten gemaakt in de cookiewet waardoor die mogelijk te omzeilen is.

Kroes heeft ook aangegeven dat de Nederlandse cookiewet niet de goede manier is. Zeker omdat er naast cookies nog meer methodes zijn om behavorial targeting toe te passen. Ook komt het surfgemak mogelijk in gevaar bij de huidige implementatie van de cookiewet. Daarom heeft Kroes de markt verzocht om ervoor te zorgen dat de ‘Do No Track’-knop voor 1 juni 2012 functioneel is en deze wordt ondersteund door de meeste browsers en advertentiebedrijven, de markt mag zelf bepalen hoe het deze knop gaat implementeren en gebruiken. Zolang het voor de internetgebruiker maar niet ten koste gaat van het surfgemak. Als de markt na 1 juni 2012 nog geen actie heeft ondernomen zal Kroes ongetwijfeld met regelgeving komen om de partijen alsnog te verplichten de knop te ondersteunen.

Samenwerking met de Amerikaanse FTC is volgens Kroes ook van essentieel belang. Maar vooral de advertentie-industrie moet een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van deze nieuwe standaard.