2min

Google gaat een Do Not Track-functie aanbieden in de volgende nieuwe versie van Chrome. Hiermee is Chrome een van de laatste webbrowsers die dit nu ook gaat aanbieden. Eerder werd een dergelijke functie in bijvoorbeeld Internet Explorer, Firefox en Safari ingebouwd.

Een Do Not Track-functie houdt in dat gebruikers de keuze hebben om hun webbrowser instructie te geven om geen persoonlijke informatie te delen over hun internetgebruik. Op deze manier kunnen gebruikers adverteerders en websites een hak zetten om gerichte advertenties te plaatsen en kunnen websites geen informatie opslaan over iemands internetgebruik.

Google gaf op 13 september via een bericht op de Chromium Project-website aan dat de nieuwe DNT-mogelijkheid in de volgende versie van Chrome geïntegreerd zal worden. In een email naar The Wall Street Journal schrijft een woordvoerder van Google: "We hebben de belofte die eerder dit jaar door de industrie aan het Witte huis gemaakt werd, gehonoreerd. Daarom maken we deze nieuwe mogelijkheid beschikbaar in het Chromium-ontwikkelingskanaal, zodat het beschikbaar zal zijn in de volgende versies van Chrome, voor het eind van dit jaar".

De nieuwe functie zal middels een verzoek aan de header van de browser kenbaar worden gemaakt aan websites. De header zal ingelezen worden door een website en wordt vervolgens uitgevoerd aan de hand van de instellingen van de gebruiker.

Google’s concurrentie ondersteunde een dergelijke functie al met de invoer van Firefox 4, Internet Explorer 9 en Safari 5.1. Het probleem is echter dat individuele websites wel moeten meewerken aan de ondersteuning. Het is immers mogelijk voor websites om de instellingen van webbrowsers te negeren. Daarnaast is er op dit moment ook nog geen wet- of regelgeving die ervoor kan zorgen dat dit in goede banen geleid wordt.

Privacy consultant Melissa Ngo denkt dat er gewerkt moet worden om Do Not Track onder strikte wetgeving te laten vallen. Dit om internetgebruikers en hun persoonlijke gegevens te beschermen. Pas als dat het geval is kan een dergelijk systeem echt van waarde zijn.

Ngo vervolgt dat het systeem zoals het nu is, de gebruiker een misplaats gevoel van veiligheid kan geven. Op dit moment zijn er twee grote advertentiemaatschappijen (Network Advertising en The Digital Advertising) die hebben toegezegd dat gebruikers met de functie ingeschakeld, geen gerichte advertenties zullen ontvangen. Wel worden de verzamelde gegevens nog altijd opgeslagen. Dit betekent dus dat ze de headers van de webbrowsers, waar aangegeven staat dat de functie ingeschakeld is, in principe gewoon genegeerd worden.

Abine heeft op dit moment een gratis te verkrijgen applicatie om alle verzoeken van adverteerders om informatie binnen te halen te blokkeren. Door alles te blokkeren zal er geen informatie verstrekt worden aan adverteerders.