2min

Steve Chen en Chad Hurley, twee medeoprichters van Youtube, willen de website Delicious nieuw leven in blazen. De heren willen dat Delicious net zo groot en populair wordt als Twitter.

Dat zeggen CHen en Hurley in een interview met de New York Times. De heren weten waar zij over praten: zij waren vanaf het eerste uur betrokken bij de oprichting van de videowebsite Youtube. Na een wat moeizame start verkochten zij Youtube in 2006 voor een bedrag van 1,65 miljard dollar aan Google. Vandaag de dag is het een van de populairste websites ter wereld, met bijna 800 miljoen unieke bezoekers per maand.

Nu hebben Chen en Hurley een nieuw project gevonden waar zij hun tijd en energie in willen steken: Delicious. Delicious is een social bookmarking website waar gebruikers hun favoriete webpagina’s kunnen opslaan, ordenen en delen met andere gebruikers. Zo is het mogelijk om ordening aan te brengen in de zee aan informatie omtrent een bepaald onderwerp.

Aanvankelijk toonden alleen IT’ers en technici interesse in de website om al het IT-nieuws te rangschikken. Tot op heden heeft Delicious geen breder publiek weten te bereiken. Daarom wil Yahoo ervan af, zo bleek uit een uitgelekte memo van vorig jaar december.

Chen en Hurley zien dit als unieke kans om de social bookmarking website wereldwijd te introduceren. Dagelijks worden we overspoeld met informatie, aldus de heren. Volgens hen komen er ruim 200 miljoen tweets voorbij per dag, maar we kunnen er daarvan nog geen 1000 per dag lezen. Delicious kan dit informatieprobleem volgens hen oplossen. Daarom belde ze onmiddellijk de voormalig CEO van Yahoo Jerry Yang en deden hem een bod. Hoeveel ze hem boden willen Chen en Hurley niet zeggen.

Volgens Chen kunnen mensen Google gebruiken om informatie te vinden op brandende vragen. Als je dan het antwoord op je vraag hebt gevonden, wil je deze bewaren en met andere delen. Met Delicious is het zeer eenvoudig om deze links op te slaan en toegankelijk te maken voor anderen.

Chen en Hurley willen de website afstemmen op de gebruiker. Dat betekent dat de meest recente links over een bepaald onderwerp bovenaan de lijst komen te staan, en dat ze eveneens de hoofdlijnen van ander nieuws kunnen nalezen. Ze hebben ervoor gekozen om Delicious over te nemen en niet een eigen dienst op te zetten. "We weten hoe lastig het is om een imago op te bouwen", zegt Chen. Daarom willen ze in de voetsporen van Delicious lopen en het bestaande imago van deze online dienst opvijzelen.

Zij hebben alle vertrouwen in de toekomst van de website. "We hebben Delicious niet gekocht zodat we het om zeep kunnen helpen", aldus Hurley.