De Like-button van Facebook is wereldwijd een bekend en veelgebruikte knop. Maar Facebook komt binnenkort met diverse nieuwe buttons. Donderdag 22 september zal Facebook op de f8 Developer Conference de Read-, Listened-, Watched- en Want-button lanceren.

Het nieuws is afkomstig van een onbekende bron die niet bij Facebook werkt, dus het is nog niet officieel. Naast de Like-button, waarmee gebruikers kunnen aangeven of zij de content van een webpagina leuk vinden, wordt de functionaliteit van Facebook aanzienlijk uitgebreid de komende week door de toevoeging van een Read-, Listened- en Watched-button. Hiermee kunnen gebruikers aangeven dat zij de content van een pagina hebben gelezen, beluisterd of bekeken.

Naast deze buttons zou er volgens de bron tevens een commerciële knop gelanceerd worden: de Want-button. Wat gebruikers met deze knop precies kunnen is nog niet bekend. Misschien dat ze kunnen aangeven dat ze bepaalde content missen of ‘verlangen’ of een bepaald product graag willen hebben of kopen.

Het is nog niet duidelijk wat voor gevolgen deze knoppen voor de Like-button zullen hebben. Voorheen hoefden gebruikers alleen op de Like-knop te drukken als ze een pagina leuk vonden. Nu kunnen ze specifiek aangeven waarom.

Maar wellicht dat Facebook deze nieuwe buttons lanceert om de omzet te vergroten. Je zou deze buttons als tools kunnen zien om informatie te verzamelen over internetters, informatie die Facebook wellicht zal doorverkopen aan adverteerders. Het stelt adverteerders eveneens in staat om nog gerichter banners te plaatsen. Ook zou het zeer interessant kunnen zijn voor online publishers, videodiensten en platenmaatschappijen. Ook suggereren diverse tech-websites dat met deze buttons de user experience vergroot wordt.

We zullen de mogelijke lancering deze week moeten afwachten wat Facebook allemaal in petto heeft met de nieuwe buttons.