2min

Research In Motion (RIM) dacht de consumenten tegemoet te komen door gratis apps aan te bieden als excuus voor de drie dagen durende storing van vorige week. Dit nieuws is in het verkeerde keelgat geschoten van aandeelhouders, die een dergelijke actie van RIM kennelijk niet hadden verwacht. Hierdoor daalde de koers van de aandelen gisteren met 6 procent.

Vorige week kampte RIM met een wereldwijde storing die drie dagen aanhield. BlackBerry-gebruikers in Europa, het Midden Oosten, Afrika, India, Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada konden tijdelijk geen gebruik maken van de BlackBerry-diensten zoals BlackBerry Messenger, Blackberry App World en de e-mail diensten.

Via Twitter en andere sociale media uitten gebruikers massaal hun onvrede over RIM. Ook bij Techzine regende het klachten van ontevreden gebruikers. De meesten vonden het niet meer dan normaal dat RIM met een vergoeding zou komen voor de onbereikbaarheid van de dienstverlening waar zij wel voor betalen. Individuele providers kondigden aan dat zij zich hard zouden maken voor hun gebruikers om een financiële compensatie te eisen.

RIM heeft goed naar alle klachten geluisterd en besloot daarop om een aantal apps gratis ter beschikking te stellen voor consumenten. Al met al heeft het pakket, die gebruikers vanaf morgen kunnen downloaden, een waarde van zo’n honderd dollar.

In een telefonisch interview met Reuters zei Jim Balsillie, een van de CEO’s van RIM, dat hij de BlackBerry-gebruikers dankbaar is voor hun geduld en dat het aanbieden van gratis apps een concrete maatregel is om hun dankbaarheid te tonen. Op de vraag hoeveel de actie RIM zal gaan kosten wilde Balsillie niet ingaan.

Consumenten zullen verheugd zijn geweest bij het horen van het nieuws. Aandeelhouders daarentegen waren minder enthousiast. Zij schrokken zo erg van dit nieuws dat de koers van de aandelen gisteren met 6 procent omlaag ging. Sommige analisten zijn sceptisch over de actie van RIM. "RIM heeft snel en kordaat gereageerd, maar zal hiermee de geleden schade niet ongedaan maken. Sommige consumenten zullen nu gerustgesteld zijn, maar het is crucialer dat het probleem zich niet meer zal voordoen in de toekomst", aldus een analist.

RIM verkeert in zwaar weer op het moment. De aandelen hebben dit jaar bijna 60 procent van hun waarde verloren. Daarnaast heeft het Canadese telecombedrijf tweemaal achtereenvolgend te maken gehad met tegenvallende kwartaalcijfers. Andere problemen die momenteel bij RIM spelen zijn lage verkoopcijfers van de PlayBook, een afnemend marktaandeel op de smartphonemarkt, een ontslaggolf in het personeelsbestand en een afnemende populariteit onder gebruikers. Om de probleemcocktail nog verder aan te vullen heeft het bedrijf bovendien te maken met steeds meer opstandige aandeelhouders die roepen om het vertrek van de hoogste bazen en willen dat het bedrijf in de verkoop wordt gezet.