De Consumentenbond is niet te spreken over de vergoeding die Research In Motion (RIM) geeft aan BlackBerry-gebruikers die getroffen zijn door de wereldwijde storing. "Dit is een mooi gebaar van Blackberry, maar niet meer dan dat. Een vergoeding in natura is niet genoeg", aldus een woordvoerder van de Consumentenbond tegenover de nieuwswebsite NU.nl.

Zoals bij veel lezers inmiddels wel bekend kampte RIM vorige week met een wereldwijde storing. Hierdoor konden BlackBerry-gebruikers in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, India, Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en Canada één of meerdere dagen geen gebruik maken van de BlackBerry-diensten, zoals Ping en BlackBerry App World. Na enige tijd kwam RIM met het nieuws dat getroffenen vanaf morgen vier weken lang een aantal apps gratis kunnen downloaden. Het app-pakket heeft een waarde van honderd dollar (72 euro).

De aandeelhouders van RIM reageerden niet positief op het nieuws, waardoor het aandeel gisteren met 6 procent zakte. Niet alleen zij, maar ook de Nederlandse Consumentenbond is niet te spreken van de compensatie door de Canadese telecomfabrikant. De bond geeft de voorkeur aan een financiële vergoeding. "Dit is een mooi gebaar van Blackberry, maar niet meer dan dat. Een vergoeding in natura is niet genoeg", aldus een woordvoerder van de bond.

Uit een poll onder ruim 6300 lezers op NU.nl bleek dat 60 procent van de gedupeerden tevreden is over de compensatie van RIM. Op Techzine kregen we vele tientallen klachten van gebruikers over de storing. Ben jij een van de slachtoffers van de BlackBerry storing? Wat vind jij van de actie van RIM om een aantal apps gratis ter beschikking te stellen? Dan horen wij dat graag van je.