Kinect is op dit moment alleen nog beschikbaar voor de Xbox 360, maar Microsoft werkt hard op de achtergrond om deze technologie ook voor de PC beschikbaar te maken. Inmiddels is een eerste commerciële versie al beschikbaar voor enkele partijen zodat zij hiermee aan de slag kunnen om nieuwe games te ontwikkelen.

Het beschikbaar maken van Kinect voor de PC lijkt op het eerste eenvoudiger dan het daadwerkelijk is. Het één-op-één overnemen van de Kinect-camera van de Xbox 360 was geen optie voor Microsoft. Deze camera kan alleen op afstand bediend worden door de gamer. Aangezien het scherm van een PC aanzienlijk kleiner is dan een televisie, moet daar dus een oplossing voor bedacht worden.

Microsoft zegt daar in geslaagd te zijn. Door enkele hardwarecomponenten te vervangen en de software van een upgrade te voorzien, heeft het computer- en softwarebedrijf onlangs een Software Development Kit (SDK) uitgebracht zodat gelicenceerde game ontwikkelaars de nieuwe technologie kunnen testen en bestuderen. De nieuwe camera reageert al op de bewegingen van een afstand van 40 tot 50 centimeter.

Kinect is een technologie waarbij gamers niet langer een controller hoeven te gebruiken om te gamen. In plaats daarvan zijn zijzelf de controller. Kinect maakt gebruik van een bewegingssensor die je hele lichaam volgt. Begin dit jaar kondigde Microsoft aan dat het Kinect naar het PC-platform wil brengen.

In juli maakte Impulse Technology kenbaar dat het naar de rechter stapt. Het Amerikaanse technologiebedrijf beweert dat Microsoft welgeteld zeven patenten schendt met de Kinect-technologie. Het bedrijf eist onder meer een verkoopverbod en financiële genoegdoening. Tot op heden heeft de rechter nog geen uitspraak gedaan in deze zaak.

Wanneer Kinect voor de PC beschikbaar zal zijn is onbekend. De lopende rechtszaak zou mogelijk roet in het eten kunnen gooien en de lancering kunnen vertragen.