2min

Tags in dit artikel

,

Net voor de kerstdagen heeft Facebook een nieuwe optie uitgerold voor depressieve leden met suicidale neigingen. Hiermee brengt Facebook deze mensen rechtstreeks in contact met een adviseur van de National Suicidal Prevention Lifeline (NSPL).

Deze nieuwe feature is gisteren gelanceerd door het Facebook team. De timing, enkele dagen voor Kerst, is opvallend. Het is periode die gekenmerkt wordt door het samenzijn met familie en vrienden. Voor veel mensen een leuke en aangename tijd, maar voor mensen die geen familie of geliefde hebben zijn het eenzame dagen. In de statsistieken is te zien dat een fors aandeel van het aantal zelfmoorden jaarlijks rond deze periode plaatsvindt.

"Een van de grootste zorgen is om verdrietige gebruikers zo snel en goed mogelijk te helpen", aldus woordvoerder Fred Wolens. Met meer dan 800 miljoen leden is Facebook het grootste online sociale netwerk. Weliswaar is het mogelijk om een speciaal algoritme te maken die alle posts op de profielen afspeurt, maar de kans dat sommige uitingen verkeerd worden geïnterpreteerd is zeer groot. Dus in plaats van zelf actief op zoek te gaan naar gebruikers met suicidale neigingen, vertrouwt Facebook op de vrienden van de accounthouder dat zij hiervan melding maken.

Als je merkt dat een van je Facebook-vrienden een verontrustend bericht op zijn of haar profiel heeft geplaatst, kunnen ze contact opnemen met Facebook. Je hoeft dan alleen op de setting button naast het berichtje te klikken en vervolgens op ‘report’. Facebook stuurt dan een e-mail naar de desbetreffende gebruiker met daarin het nummer van de National Suicidal Prevention Lifeline (NSPL), een professionele instelling die mensen op andere gedachten probeert te brengen. Daarnaast bevat de e-mail ook een link waarmee gebruikers een chat kunnen starten met een van de adviseurs van het bureau.

NSPL is zeer te spreken over het initiatief. "De wetenschap heeft aangetoond dat mensen geneigd zijn om van zelfmoord af te zien als er sprake is van een snelle interventie. We hebben van veel mensen gehoord dat ze de behoefte hebben om met een adviseur te praten, maar niet de behoefte hebben om te bellen. Instant Messaging is zeer geschikt voor dat doel", aldus Lidia Bernik van NSPL.