1 min

Uit cijfers van het onderzoeksbureau Kantar Wordpanel blijk dat Apple op de Europese markt voor smartphones zijn aandeel ziet teruglopen. De introductie van de 4S heeft daar geen verbetering in kunnen brengen.

Ondanks de introductie van de iPhone 4S in oktober, waarmee enorme verkoopcijfers in het eerste weekend zijn neergezet, blijkt het bedrijf voor het eerst een een teruglopend marktaandeel te laten zien. In Frankrijk bedraagt het marktaandeel 20 procent. Een jaar geleden was dit nog 29 procent. In Duitsland viel het aandeel terug van 27 naar 22 procent. Volgens het onderzoekbureau zijn deze teruglopende trends ook terug te zien in landen zoals Spanje en Italië. De oorzaak zou voornamelijk te maken hebben met de economische crisis en de concurrentie van Androidtoestellen. Deze zijn over het algemeen goedkoper, waardoor de duurdere iPhone minder aantrekkelijk zou zijn.

In landen als Verenigde Staten, Engeland en Australië presteerde de 4S wel goed. In de VS liep het marktaandeel op van 25 naar 36 procent, in Engeland van 21 naar 31 procent.

Sunnebo onderzocht ook het aandeel van Google en concludeerde dat zij een Europees marktaandeel hebben tussen de 46 en 61 procent. Het hoogste percentage van 61 procent is behaald in Duitsland waar de afgelopen twaalf weken de Galaxy S II veelvuldig over de toonbank vloog. Exacte cijfers van Nederland zijn niet bekend. Wel weten de onderzoekers te melden dat het marktaandeel van Android in Nederland minimaal 50 procent bedraagt.