2min

De PlayStation Vita, die sinds 17 december verkrijgbaar is in Japan, is in de eerste drie weken na de lancering welgeteld 500.000 keer over de toonbank gegaan. Ook de feestdagen zijn uiterst lucratief gebleken voor Sony.

Dat maakte Sony bekend op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Dat zou betekenen dat de verkoop van de nieuwe handheld weer enigszins is aangetrokken.

Volgens eerdere berichten gingen in de eerste week 321.000 exemplaren van de PS Vita over de toonbank. Een zeer goed resultaat aangezien de eerste week slechts twee verkoopdagen telde (de lancering vond plaats op een vrijdag). In de tweede week zakte de verkoop in en verkocht Sony slechts 72.000 consoles. Bij elkaar opgeteld dus net iets minder dan 400.000 stuks in twee weken tijd. Als we de cijfers van Sony mogen geloven zijn er in de derde week dus meer PS Vita’s verkocht dan in de voorgaande week. Dat zou een gunstig teken zijn voor het Japanse technologiebedrijf.

Wellicht dat de technische problemen waar menig gamer mee kampte ten grondslag liggen aan de inzakkende verkoopcijfers. Zij klaagden onder meer dat de console regelmatig vastloopt, dat het touchscreen niet altijd naar behoren werkt, dode pixels op het scherm verschijnen en dat de Vita niet altijd opstart, ook als de batterij helemaal opgeladen is. Sony erkende de problemen en bracht daarop een patch uit die daar een einde aan zou moeten maken.

Sony zegt dat het de "grootste marketingcampagne ooit" zal lanceren om de PS Vita in de VS en Europa aan de man te brengen. Belangrijk onderdeel van deze campagne is de ‘experiental tour’, waar gebruikers zelf de nieuwe handheld console kunnen testen. Daarnaast wil het bedrijf, bij wijze van spreken, een flyer op iedere straathoek en overal digitale banners verspreiden.

Tevens kondigde Sony aan dat het bedrijf tijdens de feestdagen 6,5 miljoen PlayStationconsoles had verkocht. Al met al positief nieuws voor Sony, dat wel een oppepper kan gebruiken na de slechte ontvangst in Japan.