2min

Sony zal kosten noch moeite besparen om de PlayStation Vita, de nieuwste handheld console van het bedrijf, te promoten. Het Japanse technologiebedrijf zegt dat het de "grootste marketingcampagne ooit" zal lanceren om de naamsbekendheid van de PS Vita wereldwijd te vergroten en de verkoopcijfers op te krikken.

Het is de bedoeling dat iedere consument de PS Vita kent en ze overal reclame-uitingen van Sony’s nieuwste draagbare console tegenkomen. Het internet zal een belangrijke rol spelen bij de promotie van de PS Vita, niet alleen vanwege het bereik van dit medium, maar ook omdat internet een belangrijke sociale eigenschap is van de PS Vita. De nieuwe spelcomputer beschikt over WiFi- en 3G-mogelijkheden, afhankelijk van wat de consument bereid is te betalen. Daarmee is het onder andere mogelijk om games van andere platformen te spelen en high scores bij te houden.

Een ander belangrijk onderdeel van de marketingcampagne is de ‘experiental tour’. Sony wil potentiële consumenten niet alleen kennis laten maken door papieren en digitale reclameboodschappen: door hen zelf met de PS Vita te laten spelen hoopt het technologiebedrijf dat zij enthousiast raken over de handheld en dit enthousiasme overbrengen op andere gamers. Twee vliegen dus in één klap.

Vanaf 22 februari is de PS Vita verkrijgbaar in de Verenigde Staten en Europa. De introductie zal gepaard gaan met het verschijnen van 33 games. Marketingmanager Mark Bowles gelooft dat de PS Vita zich op dit punt onderscheidt van zijn concurrenten. "We geloven dat de line-up voor de introductie van de Playstation Vita de sterkste van ieder gaming platform is", aldus Bowles.

Half december lanceerde Sony de PS Vita in Japan. In de eerste week, die slechts twee verkoopdagen telde, verkocht het bedrijf zo’n 321.000 exemplaten. De tweede week, nota bene de week voor Kerst, zakte de verkoop al in: toen werden er slechts 72.000 Vita’s verkocht. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat diverse gamers klaagden over technische prolemen aan het toestel. Sony erkende al snel de problemen en bracht daarop een patch uit die de problemen zou verhelpen. Of dit invloed zal hebben op de verkoop in de VS en Europa zal moeten blijken.