Het sociale netwerk Facebook heeft in samenwerking met telecomproviders een eigen in-app betaalmethode aangekondigd voor aankopen in bijvoorbeeld mobiele games. De dienst zal gebaseerd worden op het betalen via de telefoonrekening. Tevens werkt het bedrijf aan betere standaardisatie van HTML5-content.

De eerste telecomproviders welke met Facebook in zee gaan zijn niet de minste: Telefonica, Orange, T-Mobile, AT&T, Verizon, Vodafone, KDDI en Softbank. Voor mobiele betalingen via Facebook zou slechts één handeling nodig zijn. Het is bijvoorbeeld niet nodig om een apparaat te verifiëren middels een SMS-bericht. Dit soort handelingen is vandaag de dag nog vaak de standaard voor aankopen in bijvoorbeeld mobiele games.

Facebook kreeg van veel ontwikkelaars klachten binnen dat er geen eenheid is bij mobiele betalingen, wat zou komen door de fragmentatie tussen verschillende mobiele browsers en platforms. Veel ontwikkelaars weten niet welke gedeeltes van HTML5 bijvoorbeeld voor elk platform bruikbaar zijn. Om een beter beeld te krijgen van de ondersteuning van HTML5 door verschillende mobiele browsers is er nu testsoftware uitgebracht onder de naam RingMark. Als een telefoon door de RingMark-test komt, zou een ontwikkelaar moeten weten of de telefoon diens HTML5-applicatie zou kunnen draaien. De RingMark-test wordt tevens beschikbaar gesteld aan de nieuw opgerichte W3C Core Mobile Web Platform Community-groep. Deze groep is bedoeld om de HTML5-standaarden beter te handhaven.