1 min

Tags in dit artikel

, ,

Facebook heeft in zijn nieuwste gebruiksvoorwaarden ‘book’ als merk op laten nemen. Alle gebruikers van Facebook stemmen stilzwijgend toe met deze nieuwe voorwaarden zodra ze het sociale netwerk bezoeken.

Facebook heeft officieel geen recht op de merknaam ‘book’, maar door het claimen in de gebruiksvoorwaarden kan het bedrijf sterker staan in eventuele rechtszaken tegen sites die het woord gebruiken. Een aantal rechtszaken hebben Facebook wisselende resultaten geboden. Placebook, een reissite, veranderde in 2010 noodgedwongen van naam, maar de parodiesite Lamebook heeft een overeenkomst kunnen sluiten en kon zo blijven bestaan. Een zaak tegen Teachbook is op dit moment nog lopende.

In de volledige claim stelt Facebook ook dat het recht heeft op de termen ‘poke’, ‘wall’ en ‘face’: "U mag geen gebruikmaken van onze auteursrechten of handelsmerken (waaronder Facebook, het Facebook-logo, het F-logo, FB, Face, porren, Book en prikbord) of andere soortgelijke verwarrende merken, behalve wanneer dit uitdrukkelijk is toegestaan onder onze Richtlijnen voor gebruik van merken of met voorafgaande schriftelijke toestemming."

“Het toevoegen van ‘book’ in de gebruiksovereenkomst is niet zo sterk als een geregistreerd handelsmerk of auteursrecht, maar biedt extra bescherming”, zegt advocaat Denis Ticak. "Het verschil is dat het inbreuk maken op de merknaam alleen van toepassing is op de gebruikers van Facebook."