Eerder gingen er geruchten dat Google AdBlock Plus zou betalen om bepaalde advertenties niet te blokkeren. Hoewel deze partijen dit bevestigden noch ontkenden, gaf AdBlock vandaag wel aan hoeveel reclames van advertentie-organisaties toegestaan worden voor AdBlock Plus.

Volgens AdBlock’s Ben Williams heeft het bedrijf sinds 2011 precies 777 aanvragen gekregen van adverteerders om hun advertenties toe te staan. Van deze 777 aanvragen is 9,5 procent van de aanvragen gehonoreerd. Volgens Williams wordt 50 procent van de adverteerders geweigerd omdat de adverteerders niet willen voldoen aan de richtlijnen van AdBlock. Hierdoor komen ze bij voorbaat niet op de whitelist.

Volgens AdBlock voldoe je niet aan de richtlijnen van AdBlock Plus als je de gegevens van de gebruikers bijhoudt, op wat voor wijze dan ook. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het gebruik van cookies, IP-adressen of andere methodes.

Williams geeft aan dat AdBlock "serieus is over het handhaven van deze richtlijnen" en dat er "geen uitzonderingen worden gemaakt. Van de adverteerders die aan de richtlijnen voldoen, hoeft 90 procent niet te betalen om op de whitelist te komen."

Internetadvertenties blijven evolueren, vooral omdat steeds meer mensen websites bekijken via mobiele apparaten. Williams geeft aan: "Het stoppen van irritante advertenties is een begin, maar tenzij het internet morgen uitsterft, zullen wij nog een hoop andere dingen doen."