2min

Volgens Dick Costolo, de CEO van Twitter, versturen gebruikers van de microblogsienst dagelijks meer dan 400 miljoen tweets. Daarnaast wordt de dienst steeds vaker via de mobiele telefoon gebruikt dan de desktop. Een beursgang zit er volgens de topman voorlopig niet in.

Dat zegt Costolo in een interview op de Ideas Economy: Information 2012 conferentie. In 2007, een jaar na de oprichting van de microblogdienst, werden er niet meer dan 5000 tweets per dag verzonden. Begin 2010 was dat aantal al opgelopen tot 50 miljoen tweets per dag. Nog geen half jaar later stond de teller al 65 miljoen tweets per dag. Vorig jaar oktober Wist Costolo te melden dat Twitter dagelijks meer dan 250 miljoen tweets verwerkt. Eind maart stond de teller op 340 miljoen tweets per dag. Ruim twee maanden nadien weet Twitter een nieuwe mijlpaal van ruim 400 miljoen tweets per dag te bereiken.

Naast het toenemende gebruik wijst hij er op dat steeds meer gebruikers tweets versturen via de mobiele telefoon. "Een aantal weken geleden zagen we dat de opbrengsten van mobiele advertenties hoger waren dan via de website", aldus Costolo. Het geeft volgens de topman aan hoe toegewijd twitteraars zijn.

In maart lanceerde Twitter zogeheten Promoted Tweets in de tijdlijn van de mobiele applicatie. Door onderscheid te maken tussen de verschillende mobiele besturingssystemen, wil de microblogdienst adverteerders de mogelijkheid bieden om gericht te adverteren. Volgens Costolo presteert Twitter boven alle verwachtingen. Hij onderbouwde deze uitspraak echter niet met cijfermateriaal of voorbeelden.

Tevens meldde Costolo dat een beursgang er voorlopig niet in zit, om de simpele reden dat het niet noodzakelijk is. Begin mei maakte de directeur dezelfde opmerking op een congres in New York. "Als je een goede business hebt, dan kun je op ieder gewenst moment de stap naar de beursvloer maken. Daarbij ben je niet gebonden aan een window of opportunity", aldus de voorman destijds. Twee maanden later is hij allerminst van mening veranderd.