Facebook heeft vannacht de kwartaalcijfers van het afgelopen kwartaal bekendgemaakt. Het sociale netwerk leverde een grotere omzet op, maar door de stijging van kosten om het netwerk draaiende te houden werd de winst gedrukt. Opvallend is dat het aantal gebruikers van de mobiele varianten van Facebook inmiddels groter is dan het aantal desktopgebruikers.

Mark Zuckerberg, de oprichter en tevens CEO van Facebook, wilde afrekenen met de veronderstelling dat het bedrijf moeite heeft om voldoende geld te verdienen aan mobiele gebruikers. Dat wel nodig is, is van groot belang voor aandeelhouders en nieuwe investeerders, zo werd ook duidelijk aan de hand van de verhouding tussen desktop- en mobiele gebruikers. Voor het eerst in de nog jonge geschiedenis van Facebook zijn er dagelijks meer mobiele gebruikers dan desktopgebruikers. 157 miljoen gebruikers logden in het afgelopen kwartaal zelfs enkel in via een mobiel apparaat, wat het drievoudige is van een jaar eerder.

Een half jaar geleden verdiende Facebook nog niets aan mobiele gebruikers. Een kwartaal terug leverden mobiele gebruikers al 14 procent van de omzet op, het afgelopen kwartaal steeg dit aandeel naar 23 procent. Facebook doet dit door advertenties in de timeline van gebruikers te plaatsen, wat volgens Zuckerberg zonder slag of stoot geaccepteerd wordt.

Dagelijks logden er in het afgelopen kwartaal 618 miljoen gebruikers in op het sociale netwerk, een stijging van 28 procent ten opzichte van een jaar eerder. Op maandelijkse basis bedroeg dit aantal 1,06 miljard, wat een stijging van 25 procent is.

De inkomsten per gebruiker steeg van 1,38 dollar naar 1,54 dollar. Dit bedrag ligt veel lager dan bij bijvoorbeeld Google, wat zo’n 7 tot 8 dollar per gebruiker weet binnen te slepen. Facebook draaide in het laatste kwartaal van 2012 een omzet van 1,59 miljard dollar, maar kon een verlies van 59 miljoen dollar niet voorkomen.