2min

In het verleden hebben we al meermaals gezien hoe Microsoft in reclames probeerde duidelijk te maken dat Google’s e-maildienst Gmail niet perfect is. Dat is al weer een tijdje geleden, maar Microsoft laat deze campagne een heropleving maken. De softwaregigant pakt Gmail in dit geval aan op het gebied van privacy.

De nieuwe haatcampagne tegen Gmail is bedoeld om gebruikers over te laten stappen op een Outlook.com-mailadres. Microsoft maakt gebruik van het woord Scroogled, een zelfverzonnen term voor het scannen van e-mails om relevante advertenties te kunnen tonen. Deze bezigheid viel Microsoft al eerder aan met de Gmail Man-campagne. Microsoft wil gebruikers hier nu niet alleen op attenderen, maar het bedrijf wil hen ook duidelijk maken dat dit een schending van de privacy is. Uit een onderzoek blijkt dat 70 procent van de internetgebruikers sowieso niet weet dat maildiensten mail scannen om gerichte advertenties te koppelen.

Wanneer gebruikers hier wel van op de hoogte zijn, keurt maar liefst 88 procent van hen dit af. Natuurlijk is Microsoft dan zo vrij om een alternatief voor te stellen: Outlook.com. Deze dienst biedt volgens Microsoft geen advertenties aan door de mail eerst te scannen.

Microsoft heeft ook een andere manier om Gmail aan te vallen in het leven geroepen in de vorm van een petitie. Gmail-gebruikers kunnen deze petitie ondertekenen op Scroogled.com.

De nieuwe Scroogled-video is hieronder te bekijken.

Google heeft op Microsoft’s Scroogled-campagne gereageerd door duidelijk te maken dat er een geautomatiseerd systeem achter de advertenties zit en dat het niet zo is dat Google-medewerkers je mails doorlezen.