Google bouwt nieuwe middelen voor advertentieservice AdWords, zodat adverteerders makkelijker mobiele gebruikers kunnen benaderen. Hiermee speelt Google in op de markt, aangezien steeds meer consumenten overstappen naar tablets en smartphones. De publicatie van de vernieuwing wordt ergens in de komende weken verwacht.

De toename van tablet- en smartphonegebruik is ook adverteerders opgevallen. Zoekgigant Google heeft nu de grootste financiële motor van het bedrijf geüpdatet met nieuwe tools die marketeers zouden helpen doelgroepen te bereiken over meerdere platforms.

Met AdWords kunnen adverteerders tegen elkaar opbieden om voor een gegeven zoekterm als top in de zoekresultaten te verschijnen. De vernieuwing stelt marketeers in staat te bieden op een term binnen bepaalde platforms, locaties en tijden, meldt Google.

Bijvoorbeeld, een lunchroom kan bieden op de zoekwoorden lunch en koffie. Met de vernieuwing kan het bedrijf het bod aanpassen, 25% meer voor mensen in een kilometer omtrek, 20% minder na 15.00 uur en 50% meer voor smartphonegebruikers. Zo kunnen adverteerders reclames veel beter afstellen op hun doelgroep. Ook zullen nieuwe campagnes beter afgesteld zijn op specifieke apparaten.

Met de update probeert de zoekgigant de opbrengsten van mobiele advertenties te vergroten. Google ziet al vijf opeenvolgende kwartalen de kosten per klik dalen. De organisatie probeert uit te vogelen hoe het internetters kan verleiden om te blijven klikken op de advertenties, via verschillende soorten apparaten.