1 min

Microsoft zegt dat Google’s manipulatie van zoekresultaten een aanzienlijke invloed heeft op verkeer naar websites. Google zou oneerlijke zoekresultaten tonen, door betaalde advertenties voor te trekken in hun ‘shopping’ sectie.

Een wetenschappelijke proef door Susan Athey, adviseur van Microsoft, onderzocht het effect van misplaatste zoekresultaten. Samen met het team van Microsoft’s zoekmachine Bing bekeek ze de invloed van plaatsing op het aangetrokken verkeer.

Athey keek naar het verschil in verkeer dat dezelfde sites via verschillende zoekmachines bezocht. Een link die van de eerste naar de derde plaats verschoof, resulteerde in halvering van het verkeer. Verschuiving naar de tiende plek kost een site zelfs 85 procent van de bezoekers.

Een opwaardering van het zoekresultaat had een nog groter effect op het verkeer. Athey claimt dat de promotie van positie 5 naar 1 een verbazingwekkende 340 procent extra verkeer opleverde. De onderzoeker zegt de resultaten te hebben opgestuurd naar de Europese Commissie. Die instelling startte een onderzoek naar de zoekpraktijken van Google.