Microsoft heeft eerder vandaag zijn winsten voor het fiscale vierde kwartaal van 2013 bekendgemaakt. Hoewel de resultaten sterk zijn, valt op dat de Surface RT 900 miljoen dollar verlies heeft gemaakt.

Het nieuws is niet opmerkelijk, omdat Microsoft eerder deze week al de prijzen heeft verlaagd van de Surface RT-tablet. Dit deels omdat mogelijk de volgende Surface al voor de deur staat en dus ook omdat de tablets niet zo goed worden verkocht.

In een interview met Mary-Jo Foley vertelt Brian Hall, general manager van Surface-marketing, dat Microsoft 100 procent toegewijd blijft aan Windows RT en Surface RT. Hall wilde niet ingaan op hoe het kon dat Microsoft zo’n grote inschattingsfout heeft kunnen maken betreffende de aantallen Surface RT-tablets die het dacht te gaan verkopen.

Mogelijk gaat het om 6 miljoen Surface RT-tablets die Microsoft nog niet heeft kunnen verkopen en waar het nu vanaf wil. In maart bleek overigens dat er nog maar 1 miljoen Surface RT-tablets waren verkocht, terwijl Microsoft er toen al 3 miljoen had besteld.

"We weten dat we heel veel Surface-gebruikers nodig hebben om te zorgen dat mensen de tablet gaan aanbevelen", zo vertelt hij. Microsoft hoopt met de prijsverlaging dat dat ‘vliegwiel’ definitief aan het draaien gaat. Daarnaast heeft Microsoft meer verkooppunten voor zijn tablet.

Echter, de prijs is waarschijnlijk niet de enige factor waarom het niet zo goed gaat met Surface RT. Er zijn namelijk nog maar weinig ‘killer’-apps voor het Windows RT-platform waardoor iemand eerder zou kiezen voor een Surface-tablet dan een Android-tablet of iPad.

Ondanks dat de verkoop van de Surface RT tegen is gevallen, boekte Microsoft een omzet van 19,9 miljard dollar in het afgelopen kwartaal. Het haalde een winst van 4,97 miljard. Dat zijn goede cijfers, gezien een jaar eerder nog verlies gemaakt werd. Office 365, Outlook.com, Skype en Xbox LIVE zouden met name voor een positieve impuls hebben gezorgd.