De volgende console-oorlog is op de komst en veel mensen vragen zich af welke console nou eigenlijk beter is. Als er puur wordt gekeken naar de hardware dan is de PlayStation 4 op papier zo’n 50 procent sneller dan de Xbox One. Eurogamer deed een soort van praktijktest en daaruit bleek dat de PS4 tussen de 17 en 33 procent sneller is dan de Xbox One.
De consoles zijn op dit moment nog niet te verkrijgen dus een echte test met de consoles is ook onmogelijk. De verschillen qua prestaties zullen ook per game gaan verschillen, maar dat de PS4 eigenlijk altijd de bovenliggende partij gaat zijn lijkt wel vast te staan.
Als we kijken naar de prestaties op papier dan zien we dat beide consoles worden aangedreven door chips van AMD. Het grote verschil zit hem echter in de grafische prestaties van beide consoles, de PlayStation 4 heeft 1152 GPU cores en kan 1,84 teraflops halen. De Xbox One GPU heeft 768 cores en kan 1,23 teraflops halen. Op papier is de PlayStation 4 dus zo’n 50 procent sneller, maar dat verschil hoeft in de praktijk niet zo groot te zijn.
Eurogamer besloot om de twee consoles na te bouwen met twee PC-systemen. Er werden twee pc-systemen gebouwd die gebruik maken van dezelfde AMD-architectuur als de twee nieuwe consoles. Vervolgens werden er verschillende benchmarks gedraaid en werd er gekeken hoeveel frames er per seconde (FPS) er werd behaald. Het aantal FPS lag op de PlayStation 4 pc-versie bij alle benchmarks hoger, alleen kwamen ze nooit in de buurt van de 50 procent. In de praktijk lag het verschil tussen de 17,6 en de 33 procent.
Op beide consoles werd ook een Crysis 3 benchmark gedraaid omdat die game waarschijnlijk het meest in de beurt komt van de volgende generatie games. Grafisch is Crysis 3 een van de games die het meeste vraagt van een systeem. Op beide systemen werd Crysis 3 gedraaid in een Full HD (1080p) resolutie en het verschil tussen de PlayStation 4 en Xbox One was 19,3 procent.
Deze test geef een eerste kijk op wat het verschil gaat zijn tussen beide consoles, wat echter ook effect zal gaan hebben op de prestaties is het besturingssysteem dat op de achtergrond draait van beide consoles. Bij deze test draaide er gewoon een Windows-installatie op de achtergrond, bij de consoles zal dat straks anders zijn. Zie hieronder de Crysis 3 benchmark van Eurogamer.