Microsoft wil naar verluidt de bekende cookie vervangen voor een eigen technologie, die mogelijk ook toepasbaar is op andere platforms als smartphones en spelcomputers.
Volgens de digitale nieuwssite AdAge zou softwaregigant Microsoft al enige tijd werken aan een technologie waarbij niet alleen de online activiteit van gebruikers van een desktopbrowser kan worden bijgehouden, maar ook die van het gebruik opsmartphones en de Xbox.
Cookies zijn momenteel de voornaamste manier om surfgedrag van gebruikers op het internet vast te leggen. Op deze wijze kunnen adverteerders met gerichte reclame komen, die specifiek op de gebruiker gericht is. Gezien de cookies vrijwel alleen werken bij het gebruik van een desktopbrowser, brengt het toepassen van de cookies enkele beperkingen met zich mee.
Er bestaan nog geen cookies die werken op een mobiele telefoon, tablet of spelcomputer. Ook kunnen de cookies in veel browsers worden uitgeschakeld, met als gevolg dat het lastig is om gericht te adverteren. Hoewel de meeste browsers een functie hebben waarbij de gebruiker niet online gevolgd kan worden, houdt niet iedere adverteerder zich hier ook werkelijk aan.
Toch bieden de cookies voor zowel gebruikers als adverteerders voordelen. Door middel van cookies worden bijvoorbeeld voorkeuren voor een bepaalde website opgeslagen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aanduiding welke artikelen nieuw zijn sinds je laatste bezoek.
Het is nog niet bekend hoever Microsoft precies is met de technologie die de cookies eventueel zou kunnen vervangen. Wel heeft een zegsman van de softwaregigant aangegeven dat de prioriteit bij het ontwikkelen van een technologie die cookies kan vervangen zal liggen bij het respecteren van de belangen van de consument.