‘Google komt met vervanger voor cookies’

Volgens een ingewijde bron van USA Today is Google bezig met een vervanger voor cookies van derden. Het zou gaan om anonymous Identifier for Advertising oftewel AdID.

De bron wilde graag anoniem blijven omdat Google het plan nog niet openbaar heeft gemaakt. Google’s woordvoerder Rob Shilkin gaf naar aanleiding van de kwestie aan: "Technologische ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat de beveiliging van gebruikers verbetert en tegelijkertijd dat het internet financieel gezien levensvatbaar blijft. Google en enkele andere bedrijven hebben een aantal concepten op dit gebied, maar deze concepten zitten allemaal nog in een heel vroeg stadium". Behalve bovenstaande reactie wilde de woordvoerder niet verder op de zaken ingaan.

Het probleem met cookies van derden is dat deze de afgelopen jaren steeds verfijnder zijn geworden, wat ervoor zorgt dat mensen bang zijn voor hun privacy. Met AdID zou Google ervoor zorgen dat de privacy van de gebruiker beschermd wordt, maar adverteerders nog wel de informatie krijgen waarmee ze gericht kunnen adverteren. Door instellingen in de browser zal er bijvoorbeeld gekozen kunnen worden wie toegang krijgt tot de AdID en voor welke sessies er gegevens opgeslagen mogen worden.

Experts uit de adverteerwereld maken zich echter zorgen over deze ontwikkeling. Ze geven aan dat het verdwijnen van cookies van derden er niet voor zal gaan zorgen dat de reclame verdwijnt, maar wel dat de macht bij enkele grote bedrijven komt te liggen. Dit is vooral eng als je bedenkt dat Google op dit moment al verantwoordelijk is voor eenderde van de wereldwijde inkomsten van advertenties op het internet.

Volgens de bron wil Google echter gewoon andere bedrijven de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van de AdID-gegevens, als de bedrijven bereid zijn zich aan de voorwaarden van het programma te houden. Het feit dat gebruikers ervoor kunnen kiezen om geen advertenties te krijgen van een bepaald bedrijf, zou er echter wel voor moeten zorgen dat de gebruiker meer controle heeft over de reclames die hij of zij krijgt.

Bron:Engadget