Facebook heeft sinds dit jaar de twee grootste sociale netwerken in handen. Met het eigen netwerk heeft Facebook volgens de laatste cijfers 1,3 miljard actieve gebruikers, Instagram telt er nu 300 miljoen. De laatstgenoemde is met dat cijfer voorbij gegroeid aan microblogdienst Twitter.

Instagram’s CEO Kevin Sistrum heeft bekendgemaakt dat zijn bedrijf nu 300 miljoen actieve gebruikers heeft. Dagelijks worden er door deze gebruikers meer dan 70 miljoen foto’s en video’s op Instagram geplaatst. Instagram is in 2010 opgericht en werd in 2012 overgenomen voor 1 miljard dollar.

Volgens de laatste cijfers heeft Twitter 284 miljoen actieve gebruikers, de microblogdienst is dus voorbij gestreefd. Waar de groei van Twitter steeds verder afvlakt, zit er bij Instagram nog beduidend meer rek in: een jaar geleden had de dienst pas 150 miljoen actieve gebruikers.

Bij de bekendmaking belooft Systrom dat Instagram harder gaat optreden tegen nep-accounts. Authenticiteit is volgens Systrom namelijk een kritieke eigenschap van het sociale netwerk. "We doen alles wat we kunnen om Instagram vrij te houden van neppe of overvloedige accounts."