2min

Microsoft heeft bekendgemaakt dat het per 1 augustus de verschillende algemene voorwaarden van zijn diensten gaat samenvoegen. Er komt één document met algemene voorwaarden voor alle online diensten van Microsoft. Het bedrijf maakt geen uitzonderingen hierop, alle online consumentendiensten vallen hieronder, zelfs Office 365.

Microsoft gaat zijn algemene voorwaarden flink op de schop nemen, nu hanteert het bedrijf per online dienst nog eigen algemene voorwaarden, maar vanaf 1 augustus zullen alle online diensten gebruik maken van dezelfde algemene voorwaarden. Zowel voor de gebruiker als voor Microsoft is dit een stuk overzichtelijker.

De lijst met diensten die dezelfde algemene voorwaarden gaan krijgen is lang, maar diensten als; Bing, Cortana, MSN, Office 365, Office Online, OneDrive, OneNote, Outlook, Skype en Xbox Live krijgen allemaal dezelfde algemene voorwaarden. Voor sommige zakelijke diensten zoals Azure blijven er uiteraard wel aparte voorwaarden bestaan.

Verder introduceert Microsoft een nieuw privacydashboard waarop gebruikers exact kunnen zien wat Microsoft van ze verzameld en hoe de gegevens gebruikt worden. Ook bij de aankondiging van het wijzigen van de voorwaarden heeft Microsoft zijn best gedaan om de informatie zo transparant mogelijk weer te geven.

Google nam deze stap al eerder om de voorwaarden gelijk te trekken want op die manier kan het persoonlijke gegevens ook uitwisselen met andere diensten van het bedrijf. Voor Microsoft geldt eigenlijk dezelfde reden, het bedrijf is zijn online activiteiten flink aan het uitbreiden en met het gelijk trekken van de voorwaarden kunnen gebruikers straks eenvoudiger gebruik maken van online diensten, zonder steeds dezelfde gegevens te hoeven aanleveren.

Microsoft is zich echter ook bewust van het feit dat gebruikers steeds privacy-bewuster worden en het maar niets vinden dat al hun online informatie wordt gebruikt om bijvoorbeeld gerichtere advertenties te tonen. Microsoft zegt hierover dat ook zij gebruik maken van persoonlijke gegevens om betere en gerichtere advertenties te tonen, maar zegt ook: "We gebruiken echter niet wat u zegt in e-mails, chatgesprekken, video-oproepen, voicemail, documenten, foto’s of andere persoonlijke bestanden om reclame op u te richten.". Microsoft gebruikt waarschijnlijk alleen geslacht, leeftijd, interesses en locatie om advertenties te verbeteren. Het bedrijf biedt daarvoor ook een opt-out-pagina.

Op dit moment hebben de privacywaakhonden in Europa nog niet gereageerd op de wijziging van de algemene voorwaarden, mogelijk gaat dat nog komen.