Facebook lijkt na al die jaren toch overstag te gaan en naast de knop "Vind ik leuk", komt er een knop om aan te geven dat je iets niet leuk vind. Facebook wil binnenkort gaan testen met de knop in een beperkt aantal regio’s, als dat bevalt zal de knop wereldwijd beschikbaar komen.

Veel Facebook-gebruikers vinden het al jaren een lastig probleem, dat wanneer iemand een bericht plaatst dat een naaste is overleden, een relatie is verbroken of dat iemand werkloos is geraakt, om dan om "Vind ik leuk" te drukken. Gebruikers vragen dan ook al jaren om een knop met "Vind ik niet leuk".

Facebook lijkt nu aan de vraag te gaan voldoen met een nieuwe knop, maar deze zal niet de naam dislike of "Vind ik niet leuk" krijgen. Waarschijnlijk zal de knop een naam krijgen in de vorm van respect of medeleven, als Facebook de nieuwe knop "Vind ik niet leuk" zou noemen, vragen ze om problemen.

Mensen kunnen dan elkaar gaan pesten door elke keer op "Vind ik niet leuk" te drukken, bijvoorbeeld wanneer iemand weer eens tien foto’s van zijn kinderen in je timeline gooit, de volgende Candy Crush-uitnodiging voorbij komt, maar ook als iemand een nieuwe baan heeft, een nieuwe relatie, net een vermogen heeft uitgegeven aan nieuwe spullen. "Vind ik niet leuk" zet aan tot pesten en dat is iets wat Facebook niet zou moeten willen.

Binnenkort gaan we zien waar Facebook precies voor heeft gekozen en hoe de vertaling eventueel in het Nederlands zal worden.

Leesbevestiging bij uitnodigingen voor evenement

Op Facebook kan je ook een evenement aanmaken en daar al je vrienden voor uitnodigen, bijvoorbeeld voor je verjaardagsfeestje of je bruiloft. Dit werkt op zich prima, maar Facebook heeft besloten een functie toe te voegen waar mensen die feestjes organiseren blij mee zijn maar de genodigde wat minder. Er komt namelijk de optie voor een leesbevestiging, de organisator kan dus zien of je de uitnodiging hebt gelezen, waardoor sommige mensen zich verplicht zullen voelen toch maar te gaan. Terwijl ze anders misschien hadden gedaan of ze de uitnodiging niet hadden gezien, tussen alle Candy Crush-uitnodigingen door.