2min

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat mensen steeds minder behoefte hebben aan een televisie-abonnement. Nu steeds meer content online te bekijken is, kiezen mensen er vaker voor om content te bekijken wanneer het hun uit komt en niet wanneer een televisiezender het besluit uit te zenden. Zo’n 8 procent overweegt zelfs zijn tv-abonnement helemaal op te zeggen.

Uit het onderzoek blijkt dat acht procent van de Nederlanders van plan is om binnen twee jaar zijn tv-abonnement op te zeggen. Nu is acht procent niet zo heel veel, maar als je je bedenkt dat het onderzoek in januari uit wees dat het slecht vier procent was, dan zit er wel een flinke groei in deze groep mensen.

Voor aanbieders van internet en televisie kan dat nog weleens nadelig uitpakken als iedereen zijn tv-abonnement de deur uit doet. KPN lijkt hier alvast op in te spelen door met een internetabonnement te komen voor televisie. Daarbij kan je op elke locatie en op elk apparaat televisie kijken. Momenteel wordt de dienst die KPN Play is gedoopt nog getest, dit najaar moet de dienst echt beschikbaar komen. Prijzen zijn vooralsnog onbekend.

Voornamelijk jongeren zien weinig toegevoegde waarde in een televisie-abonnement. Vooral 12- tot 19-jarige zien geen meerwaarde en 13 procent kan prima zonder een tv-abonnement, bij 20- tot 29-jarige is dit 12 procent en de groep 30 tot 39 jaar is dat elf procent. Het percentage is onder oudere het laagst in de groep 50 tot 64 jaar wil maar vijf procent van zijn tv-abonnement af.