WhatsApp heeft besloten om de betaalde abonnementen te gaan schrappen en de dienst blijvend gratis te maken. Dat heeft de topman van WhatsApp, Jan Koum, bekendgemaakt. WhatsApp was officieel het eerste jaar gratis en daarna moesten gebruikers een klein bedrag per jaar betalen, al heeft het bedrijf dit nooit echt doorgevoerd. Veel gebruikers hebben dan ook nog nooit betaald voor WhatsApp.
WhatsApp is inmiddels een onderdeel geworden van Facebook, dat de communicatiedienst voor ruim 16 miljard dollar overnam. Een goed verdienmodel heeft WhatsApp nooit gehad en advertenties toevoegen aan de app zal nooit gebeuren, zo beloofde het bedrijf eerder. Nu ook de abonnementen niet doorgaan zit de dienst zonder verdienmodel, maar niet voor lang, aldus Koum.
WhatsApp heeft ervoor gekozen de dienst volledig gratis te maken omdat mensen niet zonder communicatie mogen komen te zitten als hun abonnement is afgelopen of er een probleem is met hun creditcard. De vraag is natuurlijk ook of er grote hoeveelheden mensen gaan afhaken als ze moeten betalen voor WhatsApp. Dat risico wordt nu niet genomen.
In plaats daarvan moeten bedrijven gaan zorgen voor inkomsten bij WhatsApp. Het bedrijf wil additionele diensten gaan leveren via WhatsApp waar bedrijven voor moeten betalen. Bijvoorbeeld het reserveren van een tafel in een restaurant, het restaurant betaald dan een klein bedrag voor de reservering aan WhatsApp. Een ander mogelijk voorbeeld is het aanbieden voor klantondersteuning via WhatsApp, dit gebeurd nu al op grote schaal en wordt ingevuld door andere bedrijven die WhatsApp-diensten leveren, waarschijnlijk zal het bedrijf die diensten gaan tegenwerken en zelf met alternatieven komen.
WhatsApp heeft op dit moment 990 miljoen actieve gebruikers per maand en daarmee een gigantisch bereik waarvan geprofiteerd moet kunnen worden. Al zal het nog heel lang duren voordat Facebook zijn investering in WhatsApp heeft terugverdiend.