Google heeft in 2015 drie keer zoveel advertenties geblokkeerd op zijn netwerk dan het jaar ervoor. Google ziet een duidelijke stijging in het aantal advertenties die misleidend zijn of voorzien van zijn malware. Google hanteert een steeds strenger beleid voor de advertenties om de veiligheid van de bezoeker te waarborgen.

Google heeft een van de grotere AdExchanges ter wereld en veel online advertenties komen dan ook uit het netwerk van Google. Het bedrijf is echter ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de bezoekers en controleert daarom alle advertenties die worden verspreid op malware, namaakproducten en andere vormen van oplichting. Indien er iets wordt gevonden blokkeert Google de advertentie, in totaal werden er in 2015 maar liefst 780 miljoen advertenties geblokkeerd.

De reden voor het blokkeren van een advertentie kan zeer uiteenlopen, de meest voorkomende zijn met malware besmette advertenties en advertenties die misleidend zijn. Andere advertenties die Google vaak blokkeert zijn advertenties die verwijzen naar phishing-websites, advertenties die doen alsof er ergens geklikt moet worden, namaakproducten worden aangeprezen en advertenties die medicijnen aanprijzen die niet zijn goedgekeurd.

Hoewel Google veel doet om dit soort advertenties tegen te gaan, de regels elk jaar strenger maakt en zwaardere controles invoert is het nooit helemaal te voorkomen. Veel uitgevers kiezen er daarom voor om de bodemprijs van een advertenties flink te verhogen zodat alleen adverteerders met een goed budget op hun websites kunnen adverteren. Malafide uitgevers proberen altijd voor een dubbeletje op de eerste rang te zitten en worden op die manier eenvoudiger buitengesloten.