1 min

Microsoft heeft een chatfunctie toegevoegd aan Office 365 for Business en OneDrive for Business. Met de nieuwe chatfunctie kunnen mensen die samenwerken aan een document met elkaar chatten over de inhoud en mogelijke aanpassingen. Zeker geen onhandige feature dus, maar wat opvallend is, is dat Microsoft de functie alleen online toevoegt.

Het toevoegen van een chatfunctie aan de zakelijke versies van Office 365 en OneDrive is alles behalve een slecht idee. Op deze manier kunnen mensen die samen moeten werken aan documenten overleg voeren over de gewenste aanpassingen. Wat wel opmerkelijk is, is dat Microsoft de keuze heeft gemaakt om de chatfunctie alleen toe te voegen aan de online versie van Office 365.

In Office 2016 kan je namelijk ook gewoon bestanden openen vanuit je OneDrive for Business en deze gezamenlijk bewerken. Hierin zal de chatfunctie echter niet worden toegevoegd, althans op dit moment niet. Microsoft lijkt bewust te kiezen voor een separate online strategie en wil mogelijk een groot aantal enterprise-klanten proberen los te weken van de offline Office-installaties.

Uiteindelijk hebben de meeste mensen meer dan genoeg aan de online versies van Office en hebben ze de offline versie helemaal niet meer nodig. Online werken met Office komt dan ook steeds meer voor. De chatfunctie die MIcrosoft heeft toegevoegd stelt overigens niet zo heel veel voor, het is hele simpele manier om te communiceren, de chathistorie wordt verder niet opgeslagen.