Google heeft laten weten dat het het advertentiebedrijf DoubleClick heeft overgenomen voor het bedrag van 3,1 miljard dollar. Met de overname wil Google zich verder specialiseren op het gebied van online advertenties.

Volgens Google heeft de overname veel voordelen voor zowel klanten als consumenten. Zo zouden alle gebruikers voordeel hebben bij het feit dat de advertenties die getoond worden nog meer relevantie hebben dan voorheen. De websites die de advertenties plaatsen krijgen de beschikking over meer adverteerders. Als laatste hebben adverteerders en advertentiebureaus baat bij het beheren en zoeken van hun advertenties op één centrale plek. Middels eenvoudige instellingen kunnen adverteerders snel bepalen op welke online media ze het meest willen adverteren.

"Het is onze visie om adverteren op internet beter, minder opdringerig, effectiever en bruikbaarder te maken. Samen met DoubleClick zal Google het internet efficienter maken voor gebruikers, adverteerders en website eigenaren", aldus Sergey Brin, medeoprichter van Google.

Google neemt DoubleClick zogezegd voor het bedrag van 3,1 miljard dollar over van investeringsmaatschappij Hellman & Friedman, dat DoubleClick sinds juli 2005 in handen heeft. Beide bedrijven hebben de transactie bevestigd, naar verwachting zal de deal na goedkeuring van de autoriteiten eind dit jaar afgerond worden.