Abonneer je gratis op Techzine!

De bereikbaarheid van de online winkels, ook wel de webwinkels genoemd, is afgenomen. Er zijn slechts enkele webwinkels die nog een uptime rond de 99,9 procent halen, de meeste halen echter een lager percentage.

De winnaar is eBay die niet down is geweest, de uptime van deze website was namelijk honderd procent. Verder heeft Conrad een goede tweede plaats gehaald, die zit namelijk net achter eBay. Opvallende dalers zijn Marktplaats, die vorig jaar honderd procent uptime had, en Otto, die vorig jaar ook honderd procent uptime had, deze twee webwinkels staan nu op plaats 25 en 30.

Slechts vijftien van de bijna veertig geteste websites voldoet aan een uptime rond de 99,9 procent. De SLA, Service Level Agreement, stelt dat een webwinkel rond de 99,9 procent online moet zijn. De gemiddelde uptime ligt lager dan vorig jaar, waar de uptime vorig jaar gemiddeld nog 99,5 procent was, is deze nu gedaald naar 99,4 procent.

"We winkelen steeds meer op het web, zo blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie voor webwinkeliers. Een omzet van 5 miljard euro wordt volgens deze organisatie dit jaar zeker gehaald. Ten op zichte van 2007 is dit een stijging van 28 procent," stelt Mark Pors, CTO van WatchMouse. Het bedrijf dat het onderzoek uitvoerde.

"Maar dan moet de deur wel open zijn, anders kan er niets worden verkocht. Het verbaast me dat dit na al die jaren dat wij het monitoren, nog steeds een uitdaging blijkt voor webwinkels," vervolgt hij.

Het onderzoek vond plaats in de periode 18 oktober tot 18 november, in deze periode werd de website elke vijf minuten opgevraagd. WatchMouse spreekt van downtime wanneer het langer dan acht seconden duurt om de website in te laden, of als er een error komt.