2min

De mobiele divisie van Lenovo heeft in het vierde kwartaal van 2015 winst gemaakt, dat is voor het eerst sinds de overname van Motorola. Daarmee is het bedrijf op de goede weg om succesvol te worden op de smartphonemarkt, maar het heeft nog wel een lange weg te gaan.

Lenovo nam eind 2014 Motorola over van Google en sindsdien werd er geen winst meer gemaakt met de mobiele divisie van het bedrijf. Er waren flink wat veranderingen nodig om de mobiele divisie weer op de rit te krijgen en dat lijkt zijn vruchten afgeworpen te hebben. Toch gaat het bedrijf zijn mobiele strategie fors herzien de komende tijd, dit maakte het bedrijf eerder al bekend. De naam Moto zal alleen nog worden gebruikt voor echte high-end toestellen, de goedkopere toestellen gaat Lenovo invullen met de eigen Vibe-serie. Dat betekent ook dat Lenovo binnenkort in veel markten actief zal worden op de smartphonemarkt met het merk Lenovo. In veel Westerse landen is het Lenovo-merk nog niet te vinden in het smartphoneschap, wel met desktops, laptops en tablets.

Lenovo wil uiteindelijk echt mee gaan doen in deze markt al spreekt het dan nog niet zo nadrukkelijk uit. De ambitie ligt ongetwijfeld op een top drie positie, dat is echter niet zo makkelijk. De smartphonemarkt wordt nog steeds gedomineerd door Samsung en Apple, maar op de derde plek staat nu het Chinese Huawei met meer dan 100 miljoen verkochte toestellen per jaar.

Onder aan de streep wist Lenovo het afgelopen kwartaal 300 miljoen dollar winst te maken. Waar de mobiele divisie dus een klein aandeel in heeft geleverd. Het grootste deel van de inkomsten komt nog steeds uit de pc- en servermarkt.