2min

T-Mobile Nederland heeft een redelijk kwartaal achter de rug, de daling van het aantal prepaid-klanten zet nog steeds in volle vaart door. Een trend die bij meer providers aan de gang is, de kunst is om zoveel mogelijk van die prepaid-klanten te vertalen naar postpaid-klanten (abonnementen). Dat lijkt te lukken maar T-Mobile geeft wel meer uit aan marketing.

De omzet van T-Mobile komt uit op 324 miljoen euro, wat 6,4 procent minder is dan een jaar geleden, de winst ging met 34 procent omlaag tot 88 miljoen euro. T-Mobile geeft zelf aan dat het fors investeert in zijn marketingactiviteiten om meer klanten te winnen en de omzet te verhogen. Inmiddels zijn er berichten dat er vanuit Duitsland druk wordt gezet om van T-Mobile Nederland een prijsvechter te maken, daarover maakte het bedrijf nog niets bekend.

T-Mobile zal het aantal prepaidklanten opnieuw afnemen tot 843.000, dat is ruim 15 procent minder dan een jaar geleden. Het aantal postpaidklanten is het afgelopen kwartaal toegenomen, maar in vergelijking tot een jaar geleden is het aantal postpaidklanten wel gedaald. Het afgelopen kwartaal gaat het dus eigenlijk weer wat beter met T-Mobile, de vraag is of ze dat vast kunnen houden.

Als we over een heel jaar kijken is het totale klantenbestand teruggelopen van 3,83 miljoen naar 3,67 miljoen. Het aantal prepaidklanten zal ongetwijfeld blijven dalen en T-Mobile zal alle zeilen bij moeten zetten om meer postpaidklanten te werven. De druk op de mobiele markt is de afgelopen maanden flink toegenomen nu Tele2 ook actief is met een eigen netwerk en echt op prijs durft te concurreren. Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen dat T-Mobile nu meer geld uit geeft aan marketing.