Op het gebied van een onderzoek naar privacyhandhaving van de Electronic Frontier Foundation (EFF) scoren Apple en Amazon niet al te best. De Amerikaanse merken krijgen slechts op één van de zes kritieke punten een positieve waardering. Ook veel andere bedrijven worden slecht gewaardeerd, positieve uitschieters zijn clouddienst Dropbox en microblogdienst Twitter.

De EFF onderzocht in het Who Has Your Back-onderzoek 18 grote Amerikaanse bedrijven op het gebied van privacy. Slechts zes bedrijven mogen zich een schouderklopje geven met vijf uit zes positieve waarderingen of hoger. Er wordt onder andere gekeken naar hoe ver een bedrijf wil gaan om de privacy van diens gebruikers te beschermen wanneer gegevens worden opgevraagd. Zo wordt onderzocht of het nodig is om een bevelschrift in te dienen om gegevens uit te leveren, of dat een bedrijf een individu vertegenwoordigt in de rechtszaal.

Absolute wanprestaties werden neergezet door de telecomprovider Verizon en het sociale netwerk MySpace, zij kregen beiden op geen enkel gebied een voldoende. Amazon, Apple, AT&T en Yahoo moesten het doen met één positieve waardering.

De bedrijven die het er met minstens vijf sterren goed vanaf wisten te brengen zijn Dropbox, Google, LinkedIn en SpiderOak. Sonic.net en Twitter kregen zelfs op elk gebied een positieve waardering.

De uitslag is in te zien op de website van de Electronic Frontier Foundation.