1 min

Tags in dit artikel

, ,

Promotie-acties en prijsdalingen hebben de wereldwijde computerverkoop in het vierde kwartaal van 2002 een onverwachte impuls gegeven. Het aantal verkochte apparaten steeg ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2001 wereldwijd met 4,9 procent naar 38,8 miljoen computers. Marktkenners gingen volgens analistenkantoor IDC uit van een groei van 4,4 procent. Met name de Amerikaanse markt was verantwoordelijk voor de impuls, hier groeide de pc-handel maar liefst 6,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2001. Voorspellingen gingen uit van een groei van niet meer dan 3,5 procent.

Als het gaat om heel 2002 was volgens IDC wereldwijd sprake van een groei van 1,5 procent. In 2001 daalden de verkopen met 4,2 procent. Advieskantoor Gartner gaat op zijn beurt uit van een toename van 2,7 procent. Beide bureaus spreken elkaar tegen als het gaat om de marktleider in 2002. Volgens Gartner heeft HP gewonnen met een aandeel van 16,2 procent, terwijl IDC Dell op de eerste plaats zet. Beide advieskantoren stelden vast dat HP marktaandeel verliest, terwijl Dell wint.