SanDisk heeft gisteren haar nieuwe TrustedFlash opslagmedium gepresenteerd. De flashkaartjes zijn voorzien van een beveiliging waardoor het volgens Sandisk uitermate geschikt is om bijvoorbeeld muziekalbums van artiesten op uit te brengen.

Bij de TrustedFlash technologie is de digitale rechten management software, kortweg DRM genoemd, op de kaart geïntegreerd. Daardoor staat de beveiliging los van de mediaplayer waarmee de data op het kaartje wordt afgespeeld.
"We denken dat deze technologie wel voor een ommekeer zal zorgen, maar het geeft de mobiele markt wel een groot aantal nieuwe mogelijkheden", aldus Eli Harari van SanDisk.

Het eerste album dat uit zal komen op TrustedFlash is het nieuwe album van de Rolling Stones, getiteld "A Bigger Bang". Het 256MB grote kaartje is wel wat duurder dan een conventionele CD, namelijk 39,95 dollar.
Yahoo zal verder een eigen TrustedFlash kaart van SanDisk op de markt brengen onder de naam Gruvi (uitgesproken als Groove-Eye). Mensen die lid worden van Yahoo’s digitale muziekservice kunnen dan gebruik maken van de Gruvi.

De Gruvi kaartjes zullen in ieder geval ondersteund gaan worden door de komende generatie Samsung telefoons.
Harari merkte verder op dat de kaartjes hetzelfde werken als de huidige SD kaarten, maar de technologie kan nog worden uitgebreid voor content zoals films en games.
"Hoe de content wordt gezien is erg afhankelijk van degene die het levert. Muziek is een vrij consistent formaat, maar films zijn bijvoorbeeld sterk afhankelijk van de codecs, omdat die veranderen bij een verandering van schermgrootte", aldus Harari.

SanDisk denkt met de nieuwe technologie een absolute topper in huis te hebben. Het bedrijf staat dan ook open om hun technologie te combineren met DRM technologieën zoals FairPlay van Apple en Microsoft’s "Janus" Plays for Sure.
Harari vervolgt: "Ik ga Steve Jobs niet vertellen wat hij moet doen, want hij is een genie, maar als Apple hun FairPlay DRM systeem combineert met onze TrustedFlash technologie kunnen ze absoluut de dienst gaan uitmaken op de digitale muziekmarkt"