1 min

Tags in dit artikel

,

Telecombedrijf KPN Nederland schoonde in het derde kwartaal zijn klantenbestand grondig op en verwijderde 900.000 klanten uit het klantenbestand. Dit omdat deze klanten geen omzet meer leverden voor het bedrijf en waarschijnlijk overgestapt waren naar de concurrentie.

Het gaat hier om de prepaid klanten, die met een herlaadkaart hun telefoon opladen. Door de opschoning is het totale klantenbestand gedaald van 6,3 miljoen eind juni tot 5,7 miljoen eind september. Een woorvoerder van KPN zei dat de geschrapte klanten het bedrijf enkel kosten bezorgden.

Vorige zomer had KPN een groot aantal prepaid klanten gewerft, door de verschillende sms- en promotieacties. Zo kon men een kaart twaalf in plaats van zes maanden gebruiken. Dit zorgde er ook voor dat deze zomer, twaalf maanden later dus, een heleboel klanten afhaakten en nu deel uitmaken van de schoonmaakactie.

Door deze actie is de gemiddelde omzet per klant dan ook fors gestegen. Van één tot wel negen euro. Het eerst lage cijfer van één euro is natuurlijk te wijten aan deze inactieve klanten, die nu dus uit het klantenbestand verwijderd zijn.