3min

Tags in dit artikel

, , ,

Microsoft overweegt een concurrent voor Apple’s iPod op de markt te brengen. De speler zal net zoals de iPod audio en video ondersteunen, maar met deze speler kunnen ook games gespeeld worden.

Microsoft heeft nog geen definitief besluit genomen over de ontwikkeling van een speler, maar bronnen binnen het bedrijf beweren dat Microsoft in ieder geval een team heeft samengesteld dat alle mogelijkheden moet gaan bekijken.

Met de stap lijkt Microsoft te erkennen dat de strategie van de afgelopen jaren niet zeer succesvol is geweest. Tot nog toe liet Microsoft de hardware aan haar partners over en concentreerde de softwaregigant zich op de besturingssystemen voor deze apparaatjes.
Alhoewel het bedrijf daardoor een groot assortiment aan apparaten met haar software wist te creëeren, ging Apple elk jaar stug door met het vergaren van marktaandeel.

Volgens Peter Moore, die aan het hoofd staat van de Xbox afdeling, moet een nieuwe speler gebruik maken van Microsoft’s sterkste kant, namelijk gamen.
Alhoewel Moore de berichtgeving niet wil bevestigen, geeft hij wel aan dat een eventuele mediaspeler niet slechts Microsoft’s versie van de iPod zal zijn. Een mediaspeler van Microsoft zou zeker een mogelijkheid voor het afspelen van spelletjes bevatten en het is niet ontdenkbaar dat Microsoft voor de marketing van zo’n speler terug zou vallen op haar Xbox merknaam.

Gevaar daarvan zou echter zijn dat mensen het apparaat van Microsoft als een concurrent voor de PSP zien in plaats van een concurrent voor de iPod. Aangezien er een grotere markt is voor mediaspelers, dan voor portable consoles, zou Microsoft een groot deel van potentiële klanten missen.
Een ander gevaar is dat de huidige partners van Microsoft op het gebied van hardware, de stap van het bedrijf als steek in de rug zien en in reactie daarop hun eigen software gaan ontwikkelen voor hun apparaten.

Het gaat Microsoft echter niet alleen om meer marktaandeel in de markt voor portable mediaspelers. Het bedrijf wil graag een vaste plek verwerfen in woonkamer bij de mensen thuis. Als mensen een iPod hebben, dan downloaden ze nummers van iTunes en kopen ze accessoires voor de iPod die ze thuis kunnen gebruiken. Bedrijven willen daarom graag samenwerken met Apple. Dat is ook het streven van Microsoft en gaming is daar een belangrijk onderdeel van, getuige het feit dat het bedrijf de Xbox 360 neerzet als centrum van media in de woonkamer.

Toch blijft de vraag of Microsoft de stap echt gaat nemen. Het bedrijf heeft inmiddels haar visie losgelaten om elk jaar vanalles te maken voor PC’s, van telefoons, tot keyboards, muizen en speakers.
Het bedrijf geeft echter steeds meer signalen af dat het haar entree wil maken op de portable media markt. Het eerste signaal was te zien in december, toen het bedrijf haar MSN muziekservice en digital media software afdeling onder leiding stelde van Robert J. Bach, die directeur is van Microsoft’s Entertainment & Devices afdeling.
Volgens Moore is het erg gemakkelijk nu deze afdelingen onder Bach vallen, aangezien alle mogelijke eindscenario’s nu met één persoon besproken kunnen worden.