Het is inmiddels algemeen bekend dat Microsoft druk bezig is met het ontwikkelen van een iPod killer en volgens bronnen zal deze speler rond de kerst op de markt liggen.

Een anonieme bron verklaarde aan persbureau Reuters dat Microsoft de speler de afgelopen weken bij muzieklabels heeft aangeprijst. De speler zou draadloze mogelijkheden hebben, zodat gebruikers muziek- en videobestanden draadloos op de speler binnen kunnen halen.

Volgens een andere bron heeft Microsoft ook een nieuwe mediaservice aan de platenlabels laten zien, die Microsofts concurrent voor iTunes moet worden. Verwacht wordt dat Microsoft de eerste testexemplaren binnen enkele weken naar de platenlabels zal sturen. De bronnen melden tevens dat Microsoft kosten nog moeite zal sparen om haar speler en service tot een succes te maken.

Het project van Microsoft zou gerund worden door Robbie Bach, directeur van Microsofts entertainment en devices divisie. Hij zou echter nauw samenwerken met J. Allard, die vice-president is van het XBOX team. Zijn inbreng zou cruciaal zijn voor het project aangezien hij een van de weinigen is die succesvol een nieuw entertainmentproduct vanaf niets op de markt wist te zetten, namelijk de XBOX.

Volgens analisten is het belangrijk dat Microsoft de speler op de markt weet te krijgen voordat de feestdagen beginnen. Analisten denken dat de combinatie tussen een speler en een service, zoals Apple met de iPod en iTunes deed, belangrijk is voor het succes van Microsofts nieuwe producten. Sony was met dit concept echter niet echt succesvol, waardoor analisten stellen dat het plan van aanpak bij de introductie ook erg belangrijk is.