min

Tags in dit artikel

,

Universal Music, de grootste platenlabel ter wereld, gaat de verpakkingen van haar muziekcd’s in een nieuw jasje steken om zo de cd verkoop concurrerender te maken ten opzichte van de steeds populairder wordende online muziekverkoop.

Tegenwoordig worden de meeste CD’s in de bekende plastic ‘jewel boxes’ verkocht, uitzonderingen daargelaten. Het nieuwe concept van Universal richt zich op drie soorten CD’s en daarom komt het bedrijf ook met drie soorten verpakkingsmogelijkheden.

In de ‘basic’ categorie vallen de albums die al een tijdje op de markt zijn. Deze cd’s komen in kartonnen hoesjes in de schappen te liggen. De prijs van de basic cd’s zal 9,99 euro zijn, waardoor deze CD’s een uitermate goede concurrent zijn voor de online albums die over het algemeen ook 9,99 euro kosten.

De tweede categorie is de ‘standard’ categorie. Deze albums krijgen een verbeterde versie van de jewel box, namelijk een ‘Super jewel box’. Deze hoesjes zijn sterker dan de huidige modellen en gaan dus langer mee. De extra kosten voor de productie van deze hoesjes, ongeveer drie tot vijf eurocent, komen voor rekening van Universal. De standard CD’s gaan voor 14,99 euro over de toonbank.
De laatste categorie is de ‘deluxe editions’ categorie. Deze cd’s krijgen verschillende soorten luxe verpakkingen, in sommige gevallen met extra content. Uiteraard zijn deze versies het duurst, de kosten per cd zullen 19,99 euro bedragen.

"We bedachten ons dat we de consumentenervaring bij het kopen van cd’s maar eens op de schop moesten nemen. 90 procent van wat wij verkopen bestaat uit fysieke goederen en de cd heeft de laatste twintig jaar niet echt een restyling gekregen", aldus Max Hole van Universal.