min

Tags in dit artikel

, , ,

Volgens een persbericht wil Universal Music een verbond oprichten tegen Apple’s online muziek winkel iTunes. Volgens Universal is Apple te dominant op de Amerikaanse muziekmarkt en moet hier iets aan gedaan worden.

Universal Music zou Sony en BMG al als potentiële partners hebben. Volgens het Amerikaanse tijdschrift "BusinessWeek" zijn de onderhandelingen met Warner Music nog gaande. Het doel van de onderhandelingen is een gezamenlijke online winkel die de concurrentie met de iTunes Music Store aan moet gaan. Bij deze dienst, "Total Music" genaamd, zou voor vijf Dollar per maand onbeperkt muziekgebruik moeten gaan leveren. Dit bericht Businessweek na een interview met insiders.

Het aanbieden van muziek via internet is een lucratief alternatief geworden voor het verkopen van CD’s. De vraag naar gedigitaliseerde muziek is op dit moment immers ongekend groot. iTunes heeft op dit gebied de touwtjes in handen: Apple verkoopt meer dan 70 procent van alle muziek op internet. Met deze monopoliepositie heeft Apple duidelijk grote invloed op de prijzen van de muziek. Zo kan Steve Jobs er bijvoorbeeld voor kiezen om niet van de vaste prijs van 99 cent per liedje af te wijken, terwijl de muziekindustrie nieuwe muziek liever duurder verkoopt en de oude iets goedkoper.

De muziekbedrijven proberen al langer de markt van Apple te verkleinen. Deze zomer besloot Universal Music hun contract met de iTunes Store niet te verlengen en alleen een klein deel van haar muziek via iTunes te verkopen. Universal gaf Amazon.com en Wal-Mart speciale toestemming om muziek zonder kopieerbeveiliging te verkopen, waardoor ze de muziek goedkoper kunnen aanbieden dan Apple.

Er zijn al vaker bedrijven geweest die voor een vast maandbedrag onbegrensde muziek aanboden, maar deze hebben dit veelal niet doorgezet. De prijs voor deze abonnementen lag met vijftien Euro duidelijk hoger dan bij Universal’s nieuwe plan.