1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Filmstudio Warner Bros. gaat de strijd aan met de massale piraterij in China, door films zeer snel na de bioscooppremiëre en tegen een zeer lage prijs aan te bieden.

De eerste film die op basis van dit concept in China is uitgekomen is de low-budget film ‘Crazy Stone’. De film verscheen 30 juni in de Chinese bioscopen en de DVD lag slechts twaalf dagen daarna in de winkel voor ongeveer 1,25 dollar.
Dat was de snelste release ooit voor Warner Bros en tevens een bijzonderheid in de filmmarkt, waar bioscoopfilms normaliter pas na drie maanden op DVD uitkomen.

Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat ongeveer 93 procent van alle verkochte films in China een piratenversie is. Dat kostte de filmstudio’s naar schatting 2,7 miljard dollar in het afgelopen jaar. Het feit dat de film een low-budget film is, betekent dus niet automatisch dat de film niet gewild zou zijn bij piraten. In China kende de film met 1,5 miljoen dollar een succesvolle bioscoopomzet. Warner Bros. investeerde zelf 400.000 dollar in de film.