Microsofts nieuwe Zune mediaspeler heeft een kans om marktaandeel van Apple’s iPod af te snoepen, zo blijkt uit een onderzoek dat persbureau Reuters heeft gehouden.

Microsoft bracht de Zune twee weken geleden op de markt en volgens analisten is de speler de eerste serieuze aanval op de dominantie van Apple’s iPod serie. De diverse iPod modellen gingen in totaal wereldwijd al 70 miljoen keer over de toonbank, het marktaandeel van de speler is in de Verenigde Staten momenteel 70 procent. Microsoft liet bij de introductie al weten dat het vanwege deze cijfers op een langdurige strijd met Apple rekent.

De Zune deed het in de eerste week al vrij aardig, van de totaal verkochte mp3-spelers was negen procent een Zune. Daarmee stootte Microsoft de Sansa speler van SanDisk van de tweede plaats. Weinig verrassend is dat Apple in diezelfde week de nummer één positie innam met 63 procent.

Reuters hield afgelopen weekend tijdens Thanksgiving een onderzoek en daaruit blijkt dat Apple nog steeds het populairst is onder Amerikaanse consumenten. 70 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze waarschijnlijk een iPod faan kopen als ze een mediaspeler zouden aanschaffen. Nadat de ondervraagden een lijst getoond kregen met daarop een aantal mediaspelers, koos 80 procent voor de iPod, ongeveer zeven procent koos voor de Zune.

Van de mensen die voor Zune koos gaf 35 procent aan de speler van Microsoft aan te schaffen ter vervanging van een oud model. Bij de mensen die voor een iPod kozen is dit 18 procent.
Volgens analist Mike McGuire van het bedrijf Gartner hoeft het echter niet zo te zijn dat mensen een iPod vervangen voor een Zune. Hij vindt het waarschijnlijker dat mensen die momenteel een PlaysForSure speler hebben, deze speler gaan vervangen voor een Zune. Onder het PlaysForSure initiatief zijn namelijk een aantal spelers en muziekdiensten opgenomen die onderling uitwisselbaar zijn. Doordat Zune ook onder dit PlaysForSure initiatief valt, kunnen mensen zich er van verzekeren dat hun huidige muziekcollectie ook op de Zune afgespeeld kan worden.

Reuters hield het onderzoek onder 1.050 mensen die daarvoor een vergoeding kregen. 450 van hen gaven aan interesse te hebben in een mp3-speler, deze personen kregen de rest van de vragen voorgelegd. Zo gaf van deze 450 mensen 69 procent aan vrijwel zeker een mp3-speler te kopen tijdens de komende feestdagen. Slechts twintig procent van hen kocht deze speler voor een ander of als upgrade voor een huidig model. Volgens McGuire kan dat een teken zijn dat mp3-speler niet alleen meer voor early-adopters of jongeren zijn, maar nu een breder publiek bereikt hebben.