1 min

Tags in dit artikel

,

Dit jaar zal het voor veel huishoudens een groot Sinterklaasfeest worden. De uitgave aan cadeaus zijn twintig procent hoger dan voorgaande jaren, aldus de Raad van de Nederlandse Detailhandel (RND).

Directeur Henk Kok denkt dat dit komt door de groeiende economie. De winkelier doet zelf ook steeds meer mee aan het Sinterklaas gevoel. "Winkeliers hebben geluisterd naar de consument," zegt Kok.

De consumenten ergeren zichzelf aan de kerstsfeer die er al hangt rond vijf december. De meeste winkeliers hebben hun etalage een Sinterklaas tintje gegeven en de kerst artikelen liggen elders in de winkel. Veel consumenten vinden dit prettiger winkelen.

"De detailhandel rekent in de week voorafgaande aan pakjesavond op een extra omzet van 480 miljoen euro. Vorig jaar was dit 410 miljoen euro," zegt Kok, hij zegt ook "Het is niet zo dat mensen meer cadeaus kopen, maar ze kopen duurdere dingen, zoals spelcomputers, mobieltjes en iPods."

Dit jaar worden de digitale fotolijstjes en pokersets heel goed verkocht. "Pokeren is echt een hype, mede door alle tv-aandacht. Speeldozen en pokerboeken worden goed verkocht." Op het gebied van kleine kinderen wordt vooral Lego en Playmobile goed verkocht, ook artikelen van Cars racen de winkel uit.